dr. Pascal Gielen

foto Pascal GielenDr. Pascal Gielen (1970) is directeur van het Expertisecentrum Arts in Society van de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij ook aan verbonden is als ‘associate Professor Sociology of Art and Cultural Politics’.  Het Expertisecentrum Arts in Society doet toegepast, theoretisch en interdisciplinair onderzoek naar de rol van de kunsten in de samenleving. Zijn onderzoeken vallen binnen het domein ‘Kunst in de Polis’,waarin onderzoek verricht wordt naar het functioneren van de kunsten in de samenleving op sociologisch, cultuurpolitiek, management- en marketing vlak. De focus van deze onderzoeken ligt op de wisselwerking tussen de artistieke praktijken en steden binnen de geglobaliseerde context. Verder is dr. Pascal Gielen verbonden aan het Fontys College of Arts in Tilburg als leider van de researchgroep.  Dr. Pascal Gielen heeft diverse boeken geschreven over hedendaagse kunst, culturele erfenis en cultuurpolitiek.

Lezing op video

Recente publicaties

– Gielen, P. (2009), The Murmuring of the Artistic Multitude. Global Art, Memory and Post-Fordism. (Valiz: Amsterdam)

Gielen, P. (2009 – derde druk), Kunst in Netwerken. Artistieke selecties in de hedendaagse dans en de beeldende kunst. (LannooCampus: Leuven)

– Gielen, P. (2010), Hasselt op weg naar een artistieke biotoop? (Baillien & Maris: Hasselt)

Gielen, P. (2011 – vierde druk), Kunst in Netwerken. Artistieke selecties in de hedendaagse dans en de beeldende kunst. (LannooCampus: Leuven )

– Gielen, P. (2011), Heritage, Urban Culture and Democracy in Europe. Eurocities

Recente wetenschappelijke publicaties

-Gielen, P. (2005), Art and Social Value Regimes, Current Sociology, 53 (5): 789-806.

– Gielen, P. (2005), Art as a social movement: the final artwork of Michelangelo Pistoletto, Modernity. Critiques of Visual Culture , 4 (1): 1-19.

– Gielen, P. (2005), Op naar een a-humane cultuurwetenschap, cULTUUR, Tijdschrift voor etnologie, 1 (1): 91-94.

– Gielen, P. (2005), Reflectiviteit, strijd en het kunstwerk in Pierre Bourdieus kunstsociologie. Enkele kanttekeningen vanuit empirische observaties, Sociologie, 1 (4): 423-441.

– Gielen, P. (2006), Educating Art in a Globalizing World. The University of Ideas: a sociological case-study, International Journal of Art & Design Education, 25 (11): 5-16. Impactfactor: 0.111, ISI Ranking: 2004: 87/91.

– Laermans, R. en Gielen, P. (2007), The archive of the digital an-archiv, Image {&} Narrative, 17.

– Gielen, P. (2007), You drop the artist, because you cannot drop the price, Sociologie, 3 (2): 278-281.

– Gielen, P. (2008), Memory, Museum and Chronotopy, Museums & New Technologies. OAHNA: Athens: 64-75.

– Gielen, P. (2009), Strategie artistiche in un mondo globalizzato. Il caso di Cittadellarte, in M. Santoro (ed.), La cultura come capitale. Consumi, produzioni, politiche, identità, Bologna, Il Mulino: 249-269 .

– Gielen, P. (2009), Voorbij de moderniteit. Het laatste kunstwerk van Michelangelo Pistoletto. In De Clercq, M., Van Damme, C., e.a. (eds.), Look Alike. Kunstenaarsprofielen en artistiek rollenspel in hedendaagse kunst. Gent: Academiapress: 39-66.

– Gielen, P. (2010), The Plural Artist: Diversifying Your Vocation to Make a Living from your Art, Cultural Sociology, 4 (2): 310-321.

– Gielen, P. (2010), The Art Institution in a Globalizing World, The Journal of Arts Management, Law and rt Institution in a Globalizing World, endaagse kunst. Society, 40 (4): 279-296.

-Gielen,P. (2011), The Art of Democracy, Krisis. Journal for Contemporary Philosophy,

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s